ABC tuning

Probuďte šelmu uvnitř Vašeho vozu!

ABC tuning

Co je to chiptuning?

Odpovědět lze jednou větou:


CHIPTUNING je bezpečná cesta
ke zvýšení výkonu Vašeho vozu.

Moderní automobily jsou vybaveny elektronickými řídicími jednotkami ECU (Engine Central Unit), které ovlivňují vstřikované množství směsi a řídí zapalování v závislosti na provozním stavu motoru.
Výrobci automobilů jsou nuceni sestavovat tyto řídicí programy podle určitých kritérií a se značnými rezervami. Jednoduše řečeno - automobil, který sjede z výrobní linky, musí fungovat stejně dobře v extrémně teplých i extrémně chladných klimatických podmínkách. Proto je datové pole sériového programu dostatečně široké a musí zohledňovat celou řadu i dalších aspektů (např. nekvalitní palivo atd.).

V důsledku toho je pak ovšem výkon motoru Vašeho vozu využit na cca 60-70 % svých možností. Tento fakt se však dá vcelku snadno
a bezpečně změnit, a to úpravou dat uložených v paměti řídicí jednotky, tzv. chiptuningem.

Pokud si přečtete následující řádky, zjistíte, že chiptuning není žádný podvod, ani žádná magie z oblasti sci-fi.


Pro koho je chiptuning vhodný?

Úpravy lze provádět prakticky u všech typů automobilů s elektronickou řídicí jednotkou.

Naše společnost provádí chiptuning u aut, jejichž seznam najdete zde.


Co je cílem chiptuningu?

Cílem chiptuningu je optimalizovat charakteristiky sériově používaného programu a "ušít" je pro Vaše podmínky přesně podle typu Vašeho motoru a sériového programu řídicí jednotky.

V čem chiptuning spočívá?

Jedná se o výměnu tzv. EPROM paměti, tedy elektronického paměťového bloku se sériovým programem, za totožný EPROM s programem modifikovaným.

Naším hlavním úkolem je upravit charakteristiky vstřikování, zapalování, poměru vzduchu a paliva a využít kvalitního benzinu s vyšším oktanovým číslem. V případě turbomotorů se zároveň zvyšuje plnící tlak turbodmychadla. Navíc může být u některých vozidel posunuta nepříjemně pociťovaná horní hranice maximálních otáček motoru a samozřejmě také omezovač maximální rychlosti.

Tyto změny v softwaru pouze optimalizují charakteristiky sériového programu, nejedná se v žádném případě o mechanický zásah do motoru.

Upravená řídicí jednotka komunikuje se servisní diagnostikou naprosto stejně jako sériová a úpravu v servisu rozpozná jen skutečný odborník podle naměřených změn u některých upravených parametrů.

Co Vám chiptuning přinese?

  • nárůst výkonu okolo 6-11% a nárůst točivého momentu okolo
    10-14% u amosférických zážehových motorů
  • nárůst výkonu a točivého momentu o přibližně 20-35% u přeplňovaných motorů (a to díky vyššímu tlaku turbodmychadla)
  • zvýšení kroutícího momentu s výrazně lepší charakteristikou v nízkém a středním rozsahu otáček
  • zachování či snížení spotřeby pohonných hmot o 8-18%
  • zachování limitu čistoty výfukových plynů dle platných norem Evropské unie
  • zachování hodnot životnosti motoru a jeho příslušenství.

Často kladené otázky

Zde obsažené otázky vycházejí ze zkušenosti pracovníků firmy, tedy pokud zde nenaleznete odpověď na otázku, která trápí právě Vás, kontaktujte nás přímo telefonem nebo emailem, veškeré dotazy rádi zodpovíme.

Jaké palivo mám po provedeném chiptuningu tankovat?

V případě dieselu samozřejmě naftu :-). Bionafta je také vyhovující, ale bude patrný malý úbytek výkonu.

V případě benzínových motorů tankujte po provedení chiptuningu palivo s vyšším oktanovým číslem. To v reálu znamená, že pokud Vaše vozidlo potřebovalo dosud Natural 95, měli byste nyní jezdit na Natural 98. V podstatě jde o zvýšení výkonu - Natural 98 má více energie a díky svému většímu oktanovému číslu ve větší míře zamezuje klepání motoru.

Řídicí jednotka má datové pole pro zapalování nastaveno o něco výše, takže větší výkon bude znatelný.

Jak si mohu ověřit účinek chiptuningu?

Velmi snadno - objednejte si měření automobilu na válcové brzdě s dynamometrem.

Po měření obdržíte diagram výkonu a kroutícího momentu jak v křivkách, tak přesných hodnotách, a pokud uvedené parametry nesedí, pak úpravu v plné míře reklamujte, nebo žádejte novou úpravu či vrácení peněz. Je však nutné měřit vozidlo před úpravou a po úpravě!

Může chiptuning poškodit motor, nebo snížit jeho životnost?

Ano, může. Neprofesionálně a neodborně provedený zásah může poškodit řídicí jednotku a co hůře, následně celý motor. Proto ve vlastním zájmu kontaktujte úpravce s dlouholetými zkušenostmi a vyvarujte se pochybných pokusů zdánlivě laciných úpravců.
Např. při poškození originálních inspekčních dat a poruchové diagnostiky dochází ke škodám na celém motoru a jeho příslušenství.

Snížit životnost motoru při běžném užívání je možné v případě, že je úprava "ostřejší" než doporučené optimální parametry udávané na každou řídicí jednotku konstantou. Takové úpravy se však provádějí pouze na vlastní žádost zákazníka a po dohodě s technikem, který jej na tuto skutečnost upozorní. Dle rozsahu úpravy a zacházení s motorem se životnost snižuje o 20 tis. km a více. Pozor! Pokud hodláte se svým upraveným vozem jezdit rallye nebo jiné silniční soutěže, vždy na tuto skutečnost upozorněte technika. Doporučí Vám vhodný režim péče o takový vůz.

Lze načipovat i motocykly a kamiony?

Samozřejmě ano.
Naše firma se jako jedna z mála zabývá chiptuningem motocyklů, kamionů, ba i autobusů. I u těchto strojů očekávejte zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva. Více hledejte v menu Naše nabídka.

Proč mi tedy výrobce nedodá motor již takto "vyladěný"?

Odpověď byste vyčetli již v úvodu našeho seznámení s chiptuningem - jednoduše proto, že ani dost dobře nemůže. Jak jsme již uvedli, konstruktéři musí při vývoji motoru a řídicí jednotky pracovat s mnohem většími tolerancemi vstupních dat a hledat cestu - tedy kompromis - mezi celou řadou požadavků. Automobil musí mít co nejmenší spotřebu paliva a přitom splňovat podmínky místních emisních norem. Přihlédnout je nutné také k rozdílné kvalitě pohonných hmot, složení výfukových plynů při nižší kvalitě paliva, liknavé péči majitele o vůz, respektive jeho motor, a celé řadě dalších faktorů.

Další velmi významnou skutečností jsou i finanční náklady na provoz vozidla. Musíme si totiž uvědomit, že v celé řadě zemí se vypočítává daňové zatížení nikoli podle obsahu válců jako u nás, ale právě podle výkonu motoru. Těmito omezeními vzniká konzervativní a výkonově slabý program řízení motoru. Pokud jste ale ochotni dodržovat servisní intervaly a přistoupit v oblasti největšího zatížení na kompromis ve spotřebě, máte k dispozici obrovský potenciál výkonu.

Která vozidla se u nás upravují nejvíce?

Podle zkušeností se upravují nejčastěji motory TDi a zaujímají tak pomyslnou první příčku. Druhé místo patří motorům 1.8T a 2.5 TDi V6 a třetí určitě Audi, zejména A4 a A6.

Je také zvýšený zájem o úpravy Fabií se všemi typy motorů a nemalý zájem je i o úpravy motorů TDI PD. Úpravy vozů Volvo, Mercedes, BMW, ale např. i Felicií, jsou daleko za tímto výčtem.

A na závěr dovolte jednu radu…

Neodborně provedená úprava končí v lepším případě špatnými jízdními výkony, v horším případě však dochází k poškození motoru a jeho mechanických částí.